Mielipidekirjoitus Kainuun Sanomissa 27.5.2009

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Klaava

Re: Mielipidekirjoitus Kainuun Sanomissa 27.5.2009

ViestiKirjoittaja Klaava » 6.2.2010 18:25

Kertoo jotakin kirjoittajasta.. sai muuten 28 ääntä.. :D
http://www.kuopionkokoomus.fi/kunnallis ... inen_juha/

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 7.2.2010 13:52

Klaava kirjoitti:Kertoo jotakin kirjoittajasta.. sai muuten 28 ääntä.. :D
http://www.kuopionkokoomus.fi/kunnallis ... inen_juha/

Lähetinpä tälle tyypille palautetta.

Hei!

Katselin tuossa juuri vaalimainostasi ja siinä erillisenä kohtana olivat juuri päihdevalistus ja 'ei kannabiksen laillistamiselle'. Lähestynkin sinua mielenkiinnosta, mikä mielestäsi olisi oikea suunta päihdepolitiikan kehittämiselle?

Olemme nyt muutaman kymmenen vuoden aikana huomanneet Suomessa kuten muuallakin maailmassa, ettei kieltolaki ole toiminut. Kaikkien päihteiden käyttö on lisääntynyt hitaasti mutta varmasti, eikä missään kieltävän päihdepolitiikan maassa ole huomattu positiivista vaikutusta mihinkään. En lähetä tätä viestiä tyrkyttääkseni sinulle omia ajatusmallejani, vaan tahtoisin tietää mikä on mielestäsi parempi ratkaisu nykyiseen 'maton alle' -politiikalle?

Päihdevalistus on ollut Suomessa kahdeksankymmentäluvulta lähtien turhan demonisoivaa ja yhteen niputtavaa kaikkien päihteiden kohdalla. Harva tämän päivän 30 ikävuoden ympärilläkään tietää eri päihteistä/huumeista muuta kuin että "huumeet ovat pahoja". Oletko ajamassa tähän muutosta vai kannustatko kouluja jatkamaan samanlaisella kaikki huumeet yhteen niputtavalla tavalla?

Oma ideani Suomen päihdepolitiikkaan ei ole niin salliva kuin esimerkiksi Hollannissa tai Portugalissa, mutta lähemmin Kanadan tai Tsekkien mallia. Eli pääpiirteittäin näin:

-Pienten määrien hallussapito ja käyttö sallittava, viranomaisten syystä tai toisesta joutuessa käyttäjän kanssa tekemisiin, hoitoon ohjaus ja päihdeammattilaisiin yhteydenoton helpoittaminen. Ei mihinkään pakottaminen tai sakottaminen, koska tämä vieraannuttaa narkomaanit ja yhteiskunnassa toimivat huumeidenkäyttäjät ympäröivästä maailmasta. Syrjääntymistä on näkynyt jo nyt Suomessa.

-Kaikkien huumeiden myynti kiellettyä. Kannabiksen kohdalla olen miettinyt ehkä alkon tapaista monopolia, mutta en ole vielä varma, olisiko Suomi valmis niin isolle muutokselle. Ajatuksia?

-Kannabiksen kasvattaminen omaan käyttöön sallittua. Tämä on ollut suuri epäkohta Suomen politiikassa. Olen monesti miettinyt mitä tämän kieltäminen auttaa, tai _ketä_ ? Jos kannabiksen käyttäjä ei kasvata itselleen, hän 'joutuu' tukemaan järjestäytynyttä rikollisuutta, jos tahtoo päihtyä kannabiksella. Olisiko sinulle tähän jotain ideaa, vai pidätkö nykyistä systeemiä hyvänä? Olet varmaan lukenut viimeaikoina myös siitä miten kannabiksen kasvattamisesta on epäilty myös kotonaan chiliä tai jonkin muun kasvin kasvattajia, joten tästä kärsivät muutkin kun vain kannabiksen kasvattajat.

Olen perustanut mielipiteeni mm. EU:n tuottamaan raporttiin vuodelta 2009, jossa mitattiin eri päihteiden haittavaikutuksia yhteiskuntaan ja yksilöön ja tässä
raportissa kannabis oli alempana kuin tupakka ja alkoholi.
(Lähteet: http://www.emcdda.europa.eu/publication ... s/cannabis , tähän viittaava uutinen Suomessa http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... /07/669288 )

Olisin hyvin kiitollinen jos lähettäisit minulle mielipiteitä ajatuksistani ja omaa kantaasi päihdepolitiikkaan.

Ystävällisin terveisin. SENSUURI

Mielipiteitä tästä viestistä?
"Vapaus ei tarkoita elämää ilman vastuuta, vaan kykyä valita ja sitoutua siihen mikä on parasta ihmiselle itselleen."

// Paulo Coelho, Zahir

sumppi

ViestiKirjoittaja sumppi » 7.2.2010 14:16

Viesti on ihan hyvä, mutta mitä hyötyä tuollaisille urpoille on noita lähettää...

En halua olla siis mitenkään pessimistinen kuitenkaan.

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 7.2.2010 14:20

sumppi kirjoitti:Viesti on ihan hyvä, mutta mitä hyötyä tuollaisille urpoille on noita lähettää...

En halua olla siis mitenkään pessimistinen kuitenkaan.

No ihan sen takia lähetin tuon viestin, kun mitä sanon tuossa viestissä. Eli tahdon oikeasti tietää mihin mielipidevammainen perustaa mielipiteensä. :D
"Vapaus ei tarkoita elämää ilman vastuuta, vaan kykyä valita ja sitoutua siihen mikä on parasta ihmiselle itselleen."

// Paulo Coelho, Zahir

Kilimnanjaaro

ViestiKirjoittaja Kilimnanjaaro » 8.2.2010 0:51

Guinealle isot propsit tuosta tekstistä. Itteäni jäi häiritsemään tuossa tekstissä vilahtanut narkomaani sana mutta muuten perfetto teksti. Muista laittaa tänne että minkäslaista vastausta tuli jos tulee.
Ps. Tuo sinun näkemyksesi dekriminoinnista on loistava. Samalla linjalla mennään.
"Vihreää vain vihreää!" - Aku Ankka

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 8.2.2010 2:46

Kilimnanjaaro kirjoitti:Guinealle isot propsit tuosta tekstistä. Itteäni jäi häiritsemään tuossa tekstissä vilahtanut narkomaani sana mutta muuten perfetto teksti. Muista laittaa tänne että minkäslaista vastausta tuli jos tulee.
Ps. Tuo sinun näkemyksesi dekriminoinnista on loistava. Samalla linjalla mennään.

Joo, itsekkin mietin tuota ymmärtääkö hän, mutta tuossa kohdassa puhun vielä kaikista huumeista yhdessä. Eiköhän se ulosanti parane kun enemmän kirjottelee :P

// Paulo Coelho, Zahir

peak

ViestiKirjoittaja peak » 2.5.2010 22:14

jeps. ajattelin rekisteröityä tänne foorumille kun tämä kannabisasia koskettaa nyt minua turhankin voimakkaasti. suurin syy tähän on Juha Rautiainen.

seuraa (todella) lyhyt referaatti asioista, jotka johtivat tähän ko. asiaan.

olen käynyt Juha Rautiaisen kanssa punttisalilla 3x viikossa samaan aikaan noin 1.5 vuoden ajan, lisäksi olen tuntenut hänet henkilökohtaisesti monta vuotta, ja olen muutenkin hänen kanssaan paljon tekemisissä. eräänä iltana salilla keskustelumme ajautui kannabikseen ja kieltolakiin. minä ilmaisin selkeän mielipiteeni että se tulisi ehdottomasti laillistaa ja perustelin sitä näillä tavallisilla pointeilla, lisäksi keskustelu karkasi myös tähän "hermomyrkky" asiaan, noh ei siitä sen tarkemmin.

noin kuukausi tästä keskustelusta, Juha Rautiainen lähettää 8MT kokoisen sähköpostiviestin minun pomon pomolle(olen nuorisotalolla tuntiohjaajana), joka on täynnä tekstiä kannabiksen vaaroista ja muusta aiheeseen liittyvästä(sähköposti tukkeutui). samassa sähköpostissa minun vihjataan neuvoneen nuorille päihteiden käyttöä ja ihainnoivan kannabista. pelkästään siksi että minulla on MIELIPIDE päihdepolitiikasta. hän siis valehteli ja yritti saada minut pois työstäni. ainoa "todiste" Juhan mukaan on se kun hän kysyi minulta että olenko puhunut nuorisotalolla kannabiksesta? tottakai olen, nuoret ovat kiinnostuneita. olen myös yrittänyt saada heitä vähentämään päihteiden käyttöä, ja kannustanut henkilöitä jotka ovat sitä vähentäneet.

kehtaa kutsua itseään "Maisteriksi"

mielestäni julkisen statuksen väärinkäyttö ihmisille valehteluun on rinnastettavissa vakavuusasteeltaan petokseen.

PS. luulin Juhaa oikeasti ystäväkseni. tästä asiasta opin ainakin sen että sinisilmäisyys ja luottavaisuus koituu vaan omaksi kohtaloksi, eikä luotettavia ystäviä ole kovinkaan paljoa.

Hazaa
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hazaa » 2.5.2010 22:38

peak kirjoitti:jeps. ajattelin rekisteröityä tänne foorumille kun tämä kannabisasia koskettaa nyt minua turhankin voimakkaasti. suurin syy tähän on Juha Rautiainen.

olen käynyt Juha Rautiaisen kanssa punttisalilla 3x viikossa samaan aikaan noin 1.5 vuoden ajan, lisäksi olen tuntenut hänet henkilökohtaisesti monta vuotta, ja olen muutenkin hänen kanssaan paljon tekemisissä. eräänä iltana salilla keskustelumme ajautui kannabikseen ja kieltolakiin. minä ilmaisin selkeän mielipiteeni että se tulisi ehdottomasti laillistaa ja perustelin sitä näillä tavallisilla pointeilla, lisäksi keskustelu karkasi myös tähän "hermomyrkky" asiaan, noh ei siitä sen tarkemmin.

noin kuukausi tästä keskustelusta, Juha Rautiainen lähettää 8MT kokoisen sähköpostiviestin minun pomon pomolle(olen nuorisotalolla tuntiohjaajana), joka on täynnä tekstiä kannabiksen vaaroista ja muusta aiheeseen liittyvästä(sähköposti tukkeutui). samassa sähköpostissa minun vihjataan neuvoneen nuorille päihteiden käyttöä ja ihainnoivan kannabista. pelkästään siksi että minulla on MIELIPIDE päihdepolitiikasta. hän siis valehteli ja yritti saada minut pois työstäni. ainoa "todiste" Juhan mukaan on se kun hän kysyi minulta että olenko puhunut nuorisotalolla kannabiksesta? tottakai olen, nuoret ovat kiinnostuneita. olen myös yrittänyt saada heitä vähentämään päihteiden käyttöä, ja kannustanut henkilöitä jotka ovat sitä vähentäneet.

mielestäni julkisen statuksen väärinkäyttö ihmisille valehteluun on rinnastettavissa vakavuusasteeltaan petokseen.

PS. luulin Juhaa oikeasti ystäväkseni. tästä asiasta opin ainakin sen että sinisilmäisyys ja luottavaisuus koituu vaan omaksi kohtaloksi, eikä luotettavia ystäviä ole kovinkaan paljoa.

Suosittelen rikosilmoituksen tekemistä tai ainakin sen harkitsemista. On kyllä mulkku tyyppi jos tuollaista tekee. Tuntuu jo, että henkilöllä on joku pakkovimma tuossa kannabis asiassa. Jännä et tuollaisen kannabiksen demonisoimisen pakkovimmaa on nähtävissä monilla muilla henkilöillä, mutta harvoin se henkilökohtaistuu mainitsemallasi tavalla.

Kunnianloukkauslaki kirjoitti:Suomen rikoslaki määrää kunnianloukkauksesta:

»Joka
1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista, on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Törkeästä kunnianloukkauksesta laki sanoo:

»Jos 9 §:n 1 momentissa tarkoitetussa kunnianloukkauksessa
1) rikos tehdään joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamalla tieto tai vihjaus lukuisten ihmisten saataville taikka
2) aiheutetaan suurta tai pitkäaikaista kärsimystä taikka erityisen suurta tai tuntuvaa vahinkoa
ja kunnianloukkaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.»
(Rikoslain 24. luku, 10 §[2])

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kunnianloukkaus

cob09

ViestiKirjoittaja cob09 » 3.5.2010 2:45

peak kirjoitti:jeps. ajattelin rekisteröityä tänne foorumille kun tämä kannabisasia koskettaa nyt minua turhankin voimakkaasti. suurin syy tähän on Juha Rautiainen.

Kyllä nyt on Juha menny niin pitkälle agendassaan, että oikeasti jos on vähänkään munaa niin kunnianloukkaussyyte niskoile ja piste.

Med.Dr P

ViestiKirjoittaja Med.Dr P » 3.5.2010 10:32

On tuossa se perä, että nuorena alle 18v aloitettu satunnaiskäyttö voi vaikuttaa aivojen vaalean aineen lisääntymiseen.
20 v sitten, joku valistettu nuori sanoi: aina kun poltat niin valkoinen aine VÄHENEE aivoissa. Ota nyt tästä taas selvää,
kyllähän se lääkäreitä vituttaa, kun hampun on todettu olevan oiva lääke(arkkiatri Pelkonen) moneen vaivaan. :D

wentami
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja wentami » 3.5.2010 10:52

Med.Dr P kirjoitti:On tuossa se perä, että nuorena alle 18v aloitettu satunnaiskäyttö voi vaikuttaa aivojen vaalean aineen lisääntymiseen........

Laitahan linkkiä jossa todetaan satunnaiskäyttön aiheuttavan kertomasi mukaisia muutoksia.

peak

ViestiKirjoittaja peak » 4.5.2010 19:50

aikaisemmin kirjoittama teksti oli väärinkäsitys. keskustelin Rautiaisen kanssa tänään kyseisestä aiheesta ja asiat eivät ole menneet niinkuin aikaisemmin kirjoitin. minulle ei aiheudu asiasta mitään haittoja ja asiat jatkuvat normaalisti.
kärpäsestä tehtiin härkänen vahingossa.

väittelin myös juhan kanssa taas lainsäädännöstä tunnin verran ja antoisaa oli =)

Med.Dr P

ViestiKirjoittaja Med.Dr P » 4.5.2010 23:03

wentami kirjoitti:...

Laitahan linkkiä jossa todetaan satunnaiskäyttön aiheuttavan kertomasi mukaisia muutoksia.

Niin, tässähän lukee, että VOI vaikuttaa. Jostain täältä foorumilta oli, muistaakseni skitsofrenia osio.
Pieni huomio vielä, puhe taisi ollakin runsaammasta käytöstä :think:

sensishamani

ViestiKirjoittaja sensishamani » 5.5.2010 21:57

peak kirjoitti:aikaisemmin kirjoittama teksti oli väärinkäsitys. keskustelin Rautiaisen kanssa tänään kyseisestä aiheesta ja asiat eivät ole menneet niinkuin aikaisemmin kirjoitin. minulle ei aiheudu asiasta mitään haittoja ja asiat jatkuvat normaalisti.
kärpäsestä tehtiin härkänen vahingossa.

Kiinnostais tietää että miten tossa oikeen noin kävi jos tää tyyppi kerran vihjas jotain mielipiteistäsi pomon pomollesi? Rasittava tyyppi ku pitää edistää agendaansa joka suuntaan. Maisterina vielä...
Se riippuu kaikki siitä mistä me seistään ja minne suuntaan.

Ju$ba

ViestiKirjoittaja Ju$ba » 8.6.2010 23:42

Hetkinen! Vai muistankohan väärin...
No anyway. Eikös tollanen faktojen kirjoittelu ilman tutkimuksia ole laitonta?

Terveystieteiden maisteri... Mistä noita saa ostettuu niin sais vähän sitä uskottavuutta?

Palaa sivulle “Politiikka ja media”