Tupakat pois ja piiput piiloon - miten käytännössä?
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Tupakat pois ja piiput piiloon - miten käytännössä?
Lukaisin Valviran ohjeen tupakkatuotteiden vähittäismyynnistä: http://www.valvira.fi/files/Valvira_ohje_15_2011.pdf
1.1.2012 astuu siis voimaan sääntö, jonka mukaan tupakkatuotteita ei saa olla kaupoissa esillä. Ostotilanteessa asiakas saa pyytää painetun hinnaston. Nettikaupoissa ei saa olla esillä tuotemerkkejä eikä hinnastoakaan, eikä sitä saa toimittaa asiakkaalle sähköisesti. Ainoa tapa on siis ilmoittaa nettikaupassa, että myynnissä on tupakkatuotteita, ja asiakas voi pyytää hinnaston itselleen postitse.
Samat rajoitukset, jotka koskevat tupakkatuotteita, koskevat myös tupakointivälineitä, joihin kuuluvat mm. sytkärit ja piiput.
"Edellä mainittu huomioiden internetkaupassa ei voida esittää kuvia tai muita tuotetietoja tupakointivälineistä, kuten esimerkiksi tupakansytyttimistä tai vesipiipuista. Sama koskee myös tupakan vastikkeita ja tupakkajäljitelmiä, kuten muun muassa sähkösavukkeita ja niiden käyttöön tarvittavaa välineistöä (mm. täyttöampulleja) tai yrttinuuskaa."
Nettikaupassa ei saa siis olla kuvia esimerkiksi vesipiipuista. Kotimaisista, Suomeen rekisteröidyistä yrityksistä näiden myynti tulee siis käytännössä mahdottomaksi.
Jos tupakkalain laajennus astuu vuoden päästä voimaan 1.1.2013, tupakointivälineitä kuten vesipiippuja ja sytkäreitä ei saa olla esillä enää myymälöissäkään. Miltähän näyttää tupakkakauppa ilman vesipiippuvitriiniä... Miten asiakas voi valita itselleen piipun, jos niitä ei saa pitää näkyvillä nettikaupassa eikä enää edes myymälässäkään?
Taitaa aika moni kotimaassakin toiminut kauppa joutua rekisteröitymään esimerkiksi Viroon. Sitten vain sitä päivää odotellessa, kun kaikkien tupakointivälineiden tilaaminen netistä kriminalisoidaan.
1.1.2012 astuu siis voimaan sääntö, jonka mukaan tupakkatuotteita ei saa olla kaupoissa esillä. Ostotilanteessa asiakas saa pyytää painetun hinnaston. Nettikaupoissa ei saa olla esillä tuotemerkkejä eikä hinnastoakaan, eikä sitä saa toimittaa asiakkaalle sähköisesti. Ainoa tapa on siis ilmoittaa nettikaupassa, että myynnissä on tupakkatuotteita, ja asiakas voi pyytää hinnaston itselleen postitse.
Samat rajoitukset, jotka koskevat tupakkatuotteita, koskevat myös tupakointivälineitä, joihin kuuluvat mm. sytkärit ja piiput.
"Edellä mainittu huomioiden internetkaupassa ei voida esittää kuvia tai muita tuotetietoja tupakointivälineistä, kuten esimerkiksi tupakansytyttimistä tai vesipiipuista. Sama koskee myös tupakan vastikkeita ja tupakkajäljitelmiä, kuten muun muassa sähkösavukkeita ja niiden käyttöön tarvittavaa välineistöä (mm. täyttöampulleja) tai yrttinuuskaa."
Nettikaupassa ei saa siis olla kuvia esimerkiksi vesipiipuista. Kotimaisista, Suomeen rekisteröidyistä yrityksistä näiden myynti tulee siis käytännössä mahdottomaksi.
Jos tupakkalain laajennus astuu vuoden päästä voimaan 1.1.2013, tupakointivälineitä kuten vesipiippuja ja sytkäreitä ei saa olla esillä enää myymälöissäkään. Miltähän näyttää tupakkakauppa ilman vesipiippuvitriiniä... Miten asiakas voi valita itselleen piipun, jos niitä ei saa pitää näkyvillä nettikaupassa eikä enää edes myymälässäkään?
Taitaa aika moni kotimaassakin toiminut kauppa joutua rekisteröitymään esimerkiksi Viroon. Sitten vain sitä päivää odotellessa, kun kaikkien tupakointivälineiden tilaaminen netistä kriminalisoidaan.
- roskalaatikko
Re: Tupakat pois ja piiput piiloon - miten käytännössä?
Muistelen sitä kun olin vielä reilusti ala-ikäinen ja tuli tupakkia maisteltua. Helvetin pahaahan se alkuun oli, mutta koko homman viehätys oli se "kielletyn hedelmän" maku. Oli todella siistiä aina etsiä joku kunnon piilopaikka ja siellä käydä hieman syöpäkääryleitä imemässä. Tupakan merkillä tahi askin ulkonäöllä ei ollut silloin minulle mitään merkitystä, eikä ole nykyään. Kunhan vaan sitä perkeleen nikotiiniä saa elimistöönsä.
Olisiko asia ollut toisin mikäli askit ja muut tupakointivälineet olisivat olleet piilossa kaupan hyllyiltä? Oma veikkaukseni on, että olisin polttanut tupakkata kahta kauheammin.
Jospa minä vielä joskus onnistun lopettamaan, mutta näistä idioottimaisista päätöksistä tuskin hirveästi apua siihen prosessiin on.
Olisiko asia ollut toisin mikäli askit ja muut tupakointivälineet olisivat olleet piilossa kaupan hyllyiltä? Oma veikkaukseni on, että olisin polttanut tupakkata kahta kauheammin.
Jospa minä vielä joskus onnistun lopettamaan, mutta näistä idioottimaisista päätöksistä tuskin hirveästi apua siihen prosessiin on.
Load universe into cannon. Aim at brain. Fire.
- Idän Pikajuna
- 2 tähteä

Mitenköhän tuota nettikauppapykälää tarkalleen ottaen sovelletaan. Mitä jos hinnaston kuvineen laittaa vaan tylysti toiselle sivulle/domainille ja sitten jollain tapaa opastaa sinne? Kyllä tämä aika naurettavan kohtuutonta haittaa tuntuisi kyseisille liikkeille tekevän. Kielletään hinnaston toimittaminen sähköisesti, siis pistää ihan vihaksi! Tämäkö on sitä nykypäivän ympäristöystävällistä politiikkaa? Tekopyhät moraalinarkkarit siellä valvirassa keräilee pisteitä toisiltaan...
Lehemiä sioille.
Kyllähän tuo hankaloittaa röökinostotilannetta missä tahansa. Jos et tiedä tarkalleen mitä haluat ostaa tai haluamaasi laatua ei löydy, joudut aina pyytämän tuon kuvaston. Jos kuvastoa ei satu vaikka kapakasta löytymään niin joudut arvailemaan mitä röökiä on tarjolla, baarimikko ei saa ehdottaa sinulle mitään tai muuten kertoa mitä merkkejä ois valikoimassa. Etkä voi pyytää "mitä vaan vihreetä/sinistä/punasta" tai edes "mitä vaan röökiä". Kotimaisille nettikaupoille tosiaan kanssa hyvin epäreilu järjestely 

it's tough to make a living when all we do is work
- vihreä_valo
- 2 tähteä

En katso ollenkaan pahalla että tupakkalakeja tiukennetaan. Askien piilottamisen lisäksi olisi jo aika poistaa kansista kaikki logot, kyllä niiden mainos- ja viileysarvo on yllättävän kova, itseeni ainakin vetosivat aikanaan paljonkin.
Ja vaikka tämä osaltaan hankaloittaa hampuusin tarvikkeiden hankintaa, niin ei se nyt ihan kauhea kolaus ole, harva niitä ostelee samaa tahtia kuin röökiaskeja(?). Kotimaisten piippukauppojen soisi kyllä saavan jatkaa kuvien julkaisua. Kuitenkin niitä haluais tukea myös, ettei vain EDITiä tms. ulkomaisia.
Ja vaikka tämä osaltaan hankaloittaa hampuusin tarvikkeiden hankintaa, niin ei se nyt ihan kauhea kolaus ole, harva niitä ostelee samaa tahtia kuin röökiaskeja(?). Kotimaisten piippukauppojen soisi kyllä saavan jatkaa kuvien julkaisua. Kuitenkin niitä haluais tukea myös, ettei vain EDITiä tms. ulkomaisia.
sumppi kirjoitti:
Laki ei koske tupakkakauppoja:
"Säännöstä ei 2 momentin mukaan sovelleta sellaiseen erillisellä sisäänkäynnillä
varustettuun pääosin tupakkatuotteita ja tupakointivälineitä myyvään
vähittäismyyntipaikkaan, jossa myytäviä tupakkatuotteita ei voida
nähdä vähittäismyyntipaikan ulkopuolelta."
On aika selvää, että valtio ajaa vain ja ainoastaan yritysten etuja.
Mietin vaan kauan ihmiset jaksaa alistua.
Ju$ba kirjoitti:On aika selvää, että valtio ajaa vain ja ainoastaan yritysten etuja.
Kyllä tässä valtio ajattelee kansanterveydellisiä etuja, ei tupakkateollisuuden ja hyvä näin.
wentami kirjoitti:Kyllä tässä valtio ajattelee kansanterveydellisiä etuja, ei tupakkateollisuuden ja hyvä näin.
Mä veikkaisin, että tässä ajetaan lähinnä lääkeyritysten etuja. Mikäs sen mukavampaa, kun korvaustuotteiden menekki kasvaa. Ei sillä kansanterveyden kanssa ole mitään tekemistä.
Ja mikäs siinä, kun voi taas kansalaisiaan nöyryyttää uusilla keinoilla. Sadististen virkamiesten röhönauru kuuluu tänne saakka! Tupakoitsijoita on lyöty niin kauan, että alkavat olla jo sellainen vähemmistöryhmä jolle voi pian tehdä mitä huvittaa.
Hiisi vieköön!
Ihan mielenkiintoinen tilanne. Mitenköhän tupakanvalmistajat meinaa markkinoida uusia "makuja"? (itsehän en polta tupakkia niin en juurikaan tiedä.)
Eliitin polttamien Kuubalaisten sikarien vyönauhoihin ei ole tullut varoituksia, eikä Cohiba-merkkiä varmaan vastaisuudessakaan laiteta piiloon.
Tupakkahan syntyi siten, että köyhät keräilivät sikarien tumppeja kadulta, murensivat ja käärivät murenet paperiin. Eli tupakointi on aina ollut persaukisten huvi. Itsekin mielummin pössyttelisin Romeo y Julietan Winston Churchillia, mutta perhana kun ne maksavat kappale about saman verran kun 8 röökiaskia.
Eli tässähän ollaan taas rajoittamassa köyhien nautintoa. On varmaan nauru maittanut kun on vedellyt Churchill-kokoluokan sikkeä kabinetissa ja päättänyt, että pistetääs tätä säälittävää tyhjätaskujen sauhuttelua vähän kuriin
Tupakkahan syntyi siten, että köyhät keräilivät sikarien tumppeja kadulta, murensivat ja käärivät murenet paperiin. Eli tupakointi on aina ollut persaukisten huvi. Itsekin mielummin pössyttelisin Romeo y Julietan Winston Churchillia, mutta perhana kun ne maksavat kappale about saman verran kun 8 röökiaskia.
Eli tässähän ollaan taas rajoittamassa köyhien nautintoa. On varmaan nauru maittanut kun on vedellyt Churchill-kokoluokan sikkeä kabinetissa ja päättänyt, että pistetääs tätä säälittävää tyhjätaskujen sauhuttelua vähän kuriin
sativa longa, indica brevis
Eikös tuo tupakka kauppojen poikkeus osu myös nettikauppoihin jotka ovat ainoastaan alan liikkeitä.
Luulisin ainakin et disclaimerin ja muutaman muun säädön kaa saa sivut säilyttää kuvansa.
Luulisin ainakin et disclaimerin ja muutaman muun säädön kaa saa sivut säilyttää kuvansa.
"People look strange, When youre a stranger"
Ihme puuhastelua. Miksei samantien kielletä kokonaan*, niin ei tarvitsisi nähdä tätäkään vaivaa.
Tupakan poltto tuskin vähenisi kummassakaan tapauksessa.
Noh, ei kosketa mua enää.
*Koska siihen kuitenkin ollaan menossa ennemmin tai myöhemmin
Noh, ei kosketa mua enää.
*Koska siihen kuitenkin ollaan menossa ennemmin tai myöhemmin
Gator2 kirjoitti:Ihme puuhastelua. Miksei samantien kielletä kokonaan*, niin ei tarvitsisi nähdä tätäkään vaivaa.
Millä perusteella? Ainakin minä olen elänyt siinä käsityksessä, ettei päihteiden kieltäminen ole missään todistettavasti vähentänyt käyttöä, vaikka erinäisiä aineita on kielletty länsimaissa jo satoja vuosia.
Pun Worg kirjoitti:...
Millä perusteella? Ainakin minä olen elänyt siinä käsityksessä, ettei päihteiden kieltäminen ole missään todistettavasti vähentänyt käyttöä, vaikka erinäisiä aineita on kielletty länsimaissa jo satoja vuosia.
No jos valtio pikkuhiljaa tekee tupakasta laitonta, niin miksei samantien vaan tee sitä samantien.
Ihmiset kuitenkin nostavat asiasta haloon kun se aika tulee.
"People look strange, When youre a stranger"
Pun Worg kirjoitti:...
Sitäpä juuri tarkoitinkin, tuskin tulee vähenemään.
Se kuitenkin tullaan pian kieltämään, kunhan nyt ensin vähän puuhastellaan kaikenlaisia kivoja pikku rajoituksia.
E: Itseasiassa, tuo valviran ohje lopettaa myös *yllätysyllätys* sähkötupakan myynnin Suomen rajojen sisällä.
Itse olen ollut reilun kuukauden polttamatta juurikin sähkötupakan ansiosta. Mutta, tilailen jatkossakin ulkomailta (kunnes siitä tehdään laitonta).
- Tuomotomppa
Minä olen huijannut itseäni lopettamaan tupakanpolttamisen hankkimalla sähkösavukkeen brittiläisestä verkkokaupasta. On melko mielenkiintoinen vehje. Nikotiiniriippuvainen siis edelleen olen, mutta vaporistointilinjalla
ei tunnu keuhkot enää niin raskaalta kun ei sen suuremmin häkää, tervaa, hiilimonoksidia ym. hengittele. Vielä kun kyhäilis omat avaruusnesteet... 
Tµợ№†ợⁿⁿ●▪●▪□ ₧ ₧ ☺♥☻♥☺♥☻ ¥£əħ!
Tuomotomppa kirjoitti:Minä olen huijannut itseäni lopettamaan tupakanpolttamisen hankkimalla sähkösavukkeen brittiläisestä verkkokaupasta. On melko mielenkiintoinen vehje. Nikotiiniriippuvainen siis edelleen olen, mutta vaporistointilinjallaei tunnu keuhkot enää niin raskaalta kun ei sen suuremmin häkää, tervaa, hiilimonoksidia ym. hengittele. Vielä kun kyhäilis omat avaruusnesteet...
Eräästä brittiläisestä verkkokaupasta (en kehtaa linkittää, alkaa eellä ja päättyy deehen) saa budin makuista nestettä.
Suosittelen muuten tuota itse sekoittelua, tulee hieman jopa halvemmaksi ja saa itse päättää ainesosat.
-
NudistiBudisti
- 1 tähti

Tää olis ollu kova jos olis lämmenny vähän enemmän. Olis itekin voinu aloittaa "tupakoinnin". omat nesteet vaan tupaan ja tupakille.
mutta ei:
¨
-NB-
mutta ei:
The INSTEAD Electronic Cigarette does not use combustion (burning). It uses vaporization. Combustion tobacco cigarettes heat to around 1000 degrees, while vaporizers, such as the electronic cigarette, heat up to between 40 degrees and 65 degrees.
¨
-NB-
"Hampun sanominen huumeeksi on kuin Honda Monkeyn sanominen Harley Davidsoniksi. Kyllähän se pärisee,mutta ei sillä liiveihin pääse."
NudistiBudisti kirjoitti:Tää olis ollu kova jos olis lämmenny vähän enemmän. Olis itekin voinu aloittaa "tupakoinnin". omat nesteet vaan tupaan ja tupakille.
mutta ei:
...
¨
-NB-
Kyllä omani ainakin yli 100 asteiseksi lämpenee (mittasin).
Siitä vaan kokeilemaan "tupakointia".
E: Ei siis ole tuollainen malli itselläni vaan eGo. Googlella löytyy.
Palaa sivulle “Politiikka ja media”