Teltta piiloon, jatkojohdon pituudella merkitystä?
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!
Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!
Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
- Aloittelijan FAQ
- haku-toiminnolla tai
- Hullu Puutarhuri 2:sta.
- Ei myynti-ilmoituksia. Kaupankäynti vain tunnuksilla Basaarissa.
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
-
liukuovirottakolonna
Teltta piiloon, jatkojohdon pituudella merkitystä?
Pitäis saada pieni kasvihuone jemmattua pois silmien alta mutta sähköjen saaminen aiheutti kysymyksen.
Kysynkin miten pitkä jatkojohto saa olla? Tiedän että isojen natikoiden kanssa voi tulla ongelmia mutta jos
käytössä 120w LED, 260m3 ufo+ah, tuuletin ja ilmapumppuja vai toimiiko ihan seiffisti n. 8 metrin jatkojohdolla kaikki?
Pistorasiat maadoittamattomia, vanha talo.
Voiko tuohon samaan setuppiin sisällyttää esim 250w natikan vai kasvaako toimimattomuuden riski?
Huone mihin teltta tulee ei itessään sisällä ensimmäistäkään pistorasiaa mutta katosta olisi kai mahdollista
saada sähköt (kattolamppu) jos heittää sen kannan vittuun ja ruuvaa toisenlaisen rasian kiinni?
Tiedän että sähkötöitä ei osaamaton saisi tehdä mut kyl ruuvari kädessä pysyy ihan hyvin.
Vaivattomampi toteutus ois vetää pitkällä jatkojohdolla, kysymys kuuluukin että saako piuha olla pitkä?
Kysynkin miten pitkä jatkojohto saa olla? Tiedän että isojen natikoiden kanssa voi tulla ongelmia mutta jos
käytössä 120w LED, 260m3 ufo+ah, tuuletin ja ilmapumppuja vai toimiiko ihan seiffisti n. 8 metrin jatkojohdolla kaikki?
Pistorasiat maadoittamattomia, vanha talo.
Voiko tuohon samaan setuppiin sisällyttää esim 250w natikan vai kasvaako toimimattomuuden riski?
Huone mihin teltta tulee ei itessään sisällä ensimmäistäkään pistorasiaa mutta katosta olisi kai mahdollista
saada sähköt (kattolamppu) jos heittää sen kannan vittuun ja ruuvaa toisenlaisen rasian kiinni?
Tiedän että sähkötöitä ei osaamaton saisi tehdä mut kyl ruuvari kädessä pysyy ihan hyvin.
Vaivattomampi toteutus ois vetää pitkällä jatkojohdolla, kysymys kuuluukin että saako piuha olla pitkä?
Re: Teltta piiloon, jatkojohdon pituudella merkitystä?
Itse en ole ainakaan huomannut mitään eroa vaikka on kulkenut yleensä 3 jatkojohdon kautta kaappiin. Myös kavereilla on ollut ~15 metrin päässä jakorasia ja silti on pelannut hyvin. En tiedä onko sillä todellisuudessa jotain sähköturvallisuuteen vaikuttavia seikkoja, kun mikään sähköalanammatilainen en ole.
"Forty million Americans smoked marijuana; the only ones who didn't like it were Judge Ginsberg, Clarence Thomas and Bill Clinton." Jay Leno
-
liukuovirottakolonna
Paskat turvallisuudesta (jos nyt ei sitten oo kyseessä ILMEINEN tulipalovaara (koska jos johtoa kuormitetaan X määrä Z pituudella
voi aiheutua tulipalo) niin hällä väliä) kunhan vain tekniset laitteet toimivat reistailematta.
ps. en laiminlyö turvallisuutta, kiinnostaa vain tekniikan toimivuus.
Jos toimii laitteet pitkällä piuhalla niin tuskin se johto räjähdysalttiiksi muuttuu sen enempää kuin oli kuormitusta radion tai reivien verran.
voi aiheutua tulipalo) niin hällä väliä) kunhan vain tekniset laitteet toimivat reistailematta.
ps. en laiminlyö turvallisuutta, kiinnostaa vain tekniikan toimivuus.
Jos toimii laitteet pitkällä piuhalla niin tuskin se johto räjähdysalttiiksi muuttuu sen enempää kuin oli kuormitusta radion tai reivien verran.
Jatkojohdoissa käytetään melkoista narua (yleensä), joka ei ole lähellekään yhtä kestävä kun sulakkeesi. Mitään muuta ongelmaa tossa ei ole kun se, että mitä ohuempi naru ja mitä pisempi matka, sitä enemmän se lämpenee. Jos se lämpenee liikaa, niin sitten käy hullusti. Kaverilla roikka syttyi tuleen kun sopivasti kuormitti, että kyllä se helposti mahdollista on.
Sun setupilla voit repiä johdot vaikka tietokoneesta (myös melkoista ripulijohtoa) ja mitään ongelmaa ei ole. Ei tuossa kovasti virtaa liiku kirveelläkään. Ton natikankin voit iisisti pistää. Ei tunnu missään.
Mahdollisen vaaratekijän aiheuttaa toki oikosulku. Teoriassa lienee mahdollista, että johto haukkaa kestokykyään enemmän virtaa tappamatta silti sulaketta, jollon päiväsi muuttuu aiempaa ikävämmäksi.
Sun setupilla voit repiä johdot vaikka tietokoneesta (myös melkoista ripulijohtoa) ja mitään ongelmaa ei ole. Ei tuossa kovasti virtaa liiku kirveelläkään. Ton natikankin voit iisisti pistää. Ei tunnu missään.
Mahdollisen vaaratekijän aiheuttaa toki oikosulku. Teoriassa lienee mahdollista, että johto haukkaa kestokykyään enemmän virtaa tappamatta silti sulaketta, jollon päiväsi muuttuu aiempaa ikävämmäksi.
"Tykkään käydä baarissa tanssimassa, baarissa juomassa, baarissa kavereiden kanssa, baarissa laulamassa ja baarissa."
Vajaa vuosi sitten ostin k-raudasta työmaalle tarkoitetun jakorasian jossa oli oma vikavirtasuoja ja kesti kerällä ~1200W ja suoraksi vedettymä ~1700W. Mielestäni 20e panostus ei oo paha siitä helppoudesta, että jos joku pamahtaa paskaksi niin johdon automaattisulake katkaisee virransyötön eikä pala talon sulakkeet. Suosittelen kyllä lämpimästi, takuuta 3v ja siedettävä hinta. Ja sen saa myös vähällä vaivalla ripustettua kaappiin/telttaan.
EDIT: johdon pituus 10-15 metriä ja kesti 400W natikan, tuulettimen ja muita härpäkkeitä kevyesti.
EDIT: johdon pituus 10-15 metriä ja kesti 400W natikan, tuulettimen ja muita härpäkkeitä kevyesti.
- Tapionpoika
- 2 tähteä

kinkkis kirjoitti:Vajaa vuosi sitten ostin k-raudasta työmaalle tarkoitetun jakorasian jossa oli oma vikavirtasuoja ja kesti kerällä ~1200W ja suoraksi vedettymä ~1700W. Mielestäni 20e panostus ei oo paha siitä helppoudesta, että jos joku pamahtaa paskaksi niin johdon automaattisulake katkaisee virransyötön eikä pala talon sulakkeet. Suosittelen kyllä lämpimästi, takuuta 3v ja siedettävä hinta. Ja sen saa myös vähällä vaivalla ripustettua kaappiin/telttaan.
Uu, linkkiä tuollaiseen laitteeseen, tai nimeä? "Ylimääräinen vakuutus voi olla puutarhasi pelastus"
sativa to change the things I can
indica to accept the things I can't
indica to accept the things I can't
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/9257 ... pikela-10m
Vastaava laitos löytyy tuolta. Kestää suoraksi vedettynä 3500W eli tohon voi iskeä kiinni mitä vain.
Kotiinkuljetettuna kai 38e eli ei mikään mahdoton investointi
Vastaava laitos löytyy tuolta. Kestää suoraksi vedettynä 3500W eli tohon voi iskeä kiinni mitä vain.
Kotiinkuljetettuna kai 38e eli ei mikään mahdoton investointi

Lainaus wikipediasta "Yleisesti käytetyn 1,5 mm² MMJ:n johdinresistanssi on noin 0,0121 ohm/m"
En sen enempää rupee täs jauhamaan puimuri kaavasta mut kun reistanssi kaksinkertaistuu ni virta tippuu puoleen.Mut siis toi 0,0121 ohmia per metri on siis todella vähän.Siis käytännössä tää tarkoittaa et 8 metrinen piuha ei todellakaan estä sun ledejäs syttymästä.Ei vaik iskisit aktiivihiilen ja natikankin siihen perään.
Ja siis mitä pitempi kaapeli sitä enemmän lämpöä se tuottaa, joo totta, mutta se lämpö kuitenkin jakaantuu vastaavasti suuremmalle alueelle, joten 1m kaapelia ei siis syty tuleen yhtään sen herkemmin ku 1000m.
Kuinka varma oot tosta? Meinaan oon ihan täysin eri mieltä.Sulakkeet on nimenomaan suuniteltu niin että ne katkaisee virran ennen kuin sähkölaite aiheuttaa vaaraa.Mitä hyötyä sulakkeesta olisi jos ne palaisivat vasta kun jatkoroikka on tulessa? Olen meinaan useita kertoja nähnyt että sulake palaa, mutten oo koskaan kuullutkaan et jatkojohto olis syttynyt tuleen sen takia et siinä on liikaa laitteita kiinni.
Olen itse käyttänyt puikkohitsauskonetta 30 metrin kaapelin päästä ja ihan nätisti puikko syttyi.Mulla on myös tälläkin hetkellä 7 metrin jatkojohdon pääsä kaksi 400W natikkaa, 50W ESL ja ilmanvaihto eikä johto tunnu yhtään lämpimämmältä kun huoneen lattia.
Tätähän voi ihan itsekkin kokeilla turvallisesti.Laitat vaikkapa 2000W keittolevyn jatkoroikan perään, kestää kyllä ihan varmana tonki, joten en usko et 500W sähkökytkennät aiheuttais mitään stressiä.Ymmärrän vielä senkin et natikka tarttee syttyessään paljon virtaa, mut kyl kaapelikin tarttee ihan naurettavan määrän virtaa et se syttyis.
En sen enempää rupee täs jauhamaan puimuri kaavasta mut kun reistanssi kaksinkertaistuu ni virta tippuu puoleen.Mut siis toi 0,0121 ohmia per metri on siis todella vähän.Siis käytännössä tää tarkoittaa et 8 metrinen piuha ei todellakaan estä sun ledejäs syttymästä.Ei vaik iskisit aktiivihiilen ja natikankin siihen perään.
Ja siis mitä pitempi kaapeli sitä enemmän lämpöä se tuottaa, joo totta, mutta se lämpö kuitenkin jakaantuu vastaavasti suuremmalle alueelle, joten 1m kaapelia ei siis syty tuleen yhtään sen herkemmin ku 1000m.
Jatkojohdoissa käytetään melkoista narua (yleensä), joka ei ole lähellekään yhtä kestävä kun sulakkeesi.
Kuinka varma oot tosta? Meinaan oon ihan täysin eri mieltä.Sulakkeet on nimenomaan suuniteltu niin että ne katkaisee virran ennen kuin sähkölaite aiheuttaa vaaraa.Mitä hyötyä sulakkeesta olisi jos ne palaisivat vasta kun jatkoroikka on tulessa? Olen meinaan useita kertoja nähnyt että sulake palaa, mutten oo koskaan kuullutkaan et jatkojohto olis syttynyt tuleen sen takia et siinä on liikaa laitteita kiinni.
Olen itse käyttänyt puikkohitsauskonetta 30 metrin kaapelin päästä ja ihan nätisti puikko syttyi.Mulla on myös tälläkin hetkellä 7 metrin jatkojohdon pääsä kaksi 400W natikkaa, 50W ESL ja ilmanvaihto eikä johto tunnu yhtään lämpimämmältä kun huoneen lattia.
Tätähän voi ihan itsekkin kokeilla turvallisesti.Laitat vaikkapa 2000W keittolevyn jatkoroikan perään, kestää kyllä ihan varmana tonki, joten en usko et 500W sähkökytkennät aiheuttais mitään stressiä.Ymmärrän vielä senkin et natikka tarttee syttyessään paljon virtaa, mut kyl kaapelikin tarttee ihan naurettavan määrän virtaa et se syttyis.
Charles kirjoitti:Kuinka varma oot tosta? Meinaan oon ihan täysin eri mieltä.Sulakkeet on nimenomaan suuniteltu niin että ne katkaisee virran ennen kuin sähkölaite aiheuttaa vaaraa.Mitä hyötyä sulakkeesta olisi jos ne palaisivat vasta kun jatkoroikka on tulessa? Olen meinaan useita kertoja nähnyt että sulake palaa, mutten oo koskaan kuullutkaan et jatkojohto olis syttynyt tuleen sen takia et siinä on liikaa laitteita kiinni.
Korjaa jos olen väärässä, koska en ole sähkömies, mutta esim 16A sulakkeet joita pistorasioissa yleensä käytetään on tehty 2,5mm2 johdolle. Jos siihen laittaa esim. jotain 0,75mm2 ripulijatkojohtoa ja tykittää sen perään niin paljon laitteita että sulake on maksimikuormitettu niin ei ihme jos kyseinen johto pettää. Kerran olen näin kuullut käyvän joten tiedän sen olevan mahdollista.
"Tykkään käydä baarissa tanssimassa, baarissa juomassa, baarissa kavereiden kanssa, baarissa laulamassa ja baarissa."
Korjaa jos olen väärässä, koska en ole sähkömies, mutta esim 16A sulakkeet joita pistorasioissa yleensä käytetään on tehty 2,5mm2 johdolle. Jos siihen laittaa esim. jotain 0,75mm2 ripulijatkojohtoa ja tykittää sen perään niin paljon laitteita että sulake on maksimikuormitettu niin ei ihme jos kyseinen johto pettää. Kerran olen näin kuullut käyvän joten tiedän sen olevan mahdollista.
Joo, en mä väitäkkään siis et sun väittees olis tuulesta temmattu, kyllähän 16 ampperin sulake siis pystyy kärventämään sähköjohdon.Mut siis ku yleisin käytössä oleva kaapeli on just se 1,5mm joka siis jo kestää kotitalouskäytössä kovaakin käyttöä.Esim keittolevyt, lämpöpatterit, pölynimurit ja jotkut voimatyökalut ja suuritehoiset halogeenivalaismiet toimii siis ihan nätisti, vaikka käyttäisitkin ihan tavallista jatkoroikkaa.
Wikipediassa on aiheesta loistava taulukko, se on kuitenkin suht suuri että voisin postata sen tähän ja kaiken lisäksi koska selaimeni näyttää url osoitteessa skandinaavisia kirjaimia, en osaa postata sitä tähän.Mut Wikipediasta artikkeli sähköjohto.Tässä lainaus
Johdin Asennustapa A Yleisin sulakekoko
1,5 mm² 14 A 10 A
2,5 mm² 19 A 16 A
Toi asennustapa A on siis uppoasetus, tästä voi siis vaan vetää sen minimin jota toi johto kestää .Koska jännite on 230V ja kaapelin tehonkesto on 14A tulee tästä 3220 Volttiampeeria per sekuntti joka on siis sama kun Watti.Mutta joo, tämä on siis 1,5mm2 kaapelin kesto.En vaan tiedä mistä löytäisit jatkojohdon jossa olis 0,75mm2 piuhaa.Kuten tosta lainauskesta näkee, kun pinta ala kasvaa 1,6 kertaiseksi, myös johto kestää 1,6 kertaisen tehon.Tämän perusteella toi 0,75mm2 kestäisi ainakin 1660W.Mut tää laskelma menee siis alakanttiin, koska samaa kaapelia voidaan käyttää suuremmallakin teholla eri asennustavassa.
Toi 1660W johto kestäis 90W ledin ja 250W natikan lisäksi vielä aikapaljon muutakin.Vaikka sulake olisi siis merkattu kestävämmäksi kuin itse kaapeli, on kuitenkin todettava et sulkakkeet palaa alle sekunnissa, kun taas kaapelin kärtsäämiseen menee paljon kauemmin.Itselläni oli just tommonen 2350 W rälläkkä laulamas, ku tein autohommia, automaattisulakkeet piti käydä napsauttaas 2 kertaa tunnissa, mut johto kesti hyvin
- StickOfRome
- 1 tähti

Jeps mutta kun se roikka alkaa palamaan niin miten se sulake samantien poksahtaisi?
Tuli ei johda sähköä.Kun se letku jo palaa kymmenen sentin matkalta niin sillä sulakkeesta ei ole enää apua.
Niin ja minä olen se joka poltti jatkoroikkaa kymmenen metrin matkalta.
Tuli ei johda sähköä.Kun se letku jo palaa kymmenen sentin matkalta niin sillä sulakkeesta ei ole enää apua.
Niin ja minä olen se joka poltti jatkoroikkaa kymmenen metrin matkalta.
Se voittaa jolla on kuollessaan eniten leluja.
StickOfRome kirjoitti:Jeps mutta kun se roikka alkaa palamaan niin miten se sulake samantien poksahtaisi?
Eli siis verkkovirtajohto on siis käytännössä kolme kuparikaapelia jotka on kaikki eristetty muovilla.Kun tämä muovi palaa, mikään ei enää estä virtajohtoja koskettamasta toisiaan, joka siis aiheuttaa oikosulun.
Perinteinen sulake on siis vaan pätkä ohutta johtoa joka on tahallaan niin ohutta että sulaa ennenkun sähköjohdon eriste kerkeää.Jos sähköjohto kerkeää palamaan ennen sulaketta, sulake on liian suurikokoinen.
- StickOfRome
- 1 tähti

Charles kirjoitti:...
Eli siis verkkovirtajohto on siis käytännössä kolme kuparikaapelia jotka on kaikki eristetty muovilla.Kun tämä muovi palaa, mikään ei enää estä virtajohtoja koskettamasta toisiaan, joka siis aiheuttaa oikosulun.
Perinteinen sulake on siis vaan pätkä ohutta johtoa joka on tahallaan niin ohutta että sulaa ennenkun sähköjohdon eriste kerkeää.Jos sähköjohto kerkeää palamaan ennen sulaketta, sulake on liian suurikokoinen.
Ja paskat.Johto palaa hetken ennenkuin johtimet ottavat toisiinsa kuten jo sanoin ja kuten tapahtui.
StickOfRome kirjoitti:...
Ja paskat.Johto palaa hetken ennenkuin johtimet ottavat toisiinsa kuten jo sanoin ja kuten tapahtui.
Varmasti palaakin.Taisit vain käsittää väärin sanamuodon, joka oli siis konditionaali.Noin ei pääsISI käymään mikäli sulake on oikean kokoinen
- StickOfRome
- 1 tähti

Varmasti palaakin.Taisit vain käsittää väärin sanamuodon, joka oli siis konditionaali.Noin ei pääsISI käymään mikäli sulake on oikean kokoinen
Hohhoijaaaaa-aaa.Eli sulake oli täysin oikean kokoinen.
Vieläkö jatketaan?
Vieläkö jatketaan?
En näe tarpeelliseksi, myytinmurtajille vois toki laittaa viestiä, mut toivon et heillä olis mielenkiintoisempiakin testauskohteita.
Tähänhän vaikuttaa myös johdon pituus. Myös lasketut arvot kelpaavat, mutta käytännössä pistorasia-asennuksista mitataan oikosulkuvirta, joka määrittää maksimisulakkeen ja sulakkeen palamisnopeuden. Kaapelin pidentyessä oikosulkuvirta laskee ja sulakkeen palamisaika pitenee. Yleensä tukevissa verkoissa pistorasioissa on todella hyvät oikosulkuvirrat, jolloin pitkäkäkään jatkoroikka ei vielä pudota sitä kovin alas, mutta aina ei olla tukevassa verkossa. Jos ollaan rajamailla voi lyhytkin roikka pidentää sulakkeen palamisaikaa huomattavasti. Ja näissä mittauksissa/laskennoissa ei ikinä oteta huomioon minkään mittaista jatkoroikaa pistorasian perässä, vaan pelkästään pistorasiassa oleva oikosulkuvirta.