Asiallisin kirja Suomen huumausainemeiningeistä mitä minulle on tullut vastaan. Varsin mielenkiintoisesti esimerkiksi ns. "lisenssimyyjistä" puhuttiin tuossa kirjassa ennen Aarnion paljastumista ja muuta Helsingin huumepoliisin toiminnan penkomista. Sopii mainiosti myös realistiseksi valistuskirjaksi sillä narkkareiden arkea ei turhaan kaunistella.
Ja vaikka huumepoliisien kuviot eivät kiinnostaisikaan, niin mielenkiintoista luettavaa riittää yllin kyllin jokaiselle laittomista päihteistä kiinnostuneelle. Jopa rahanarvoisiksi arvioimiani vinkkejä jaetaan tuossa kirjassa.
Osta omaksi, lainaa kirjastosta tai lataa thorlaudalta, kunhan luet sen.
Keskustelua kirjasta tässä topicissa.
P.S. Jos haluat lukea kirjan, mutta mikään edellämainituista keinoista ei kohdallasi onnistu, niin laita yv.
Ikuinen säätö by Jussi Perälä
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Ikuinen säätö by Jussi Perälä
"Jos me nyt kriminalisoimme huumausaineiden käytön, ihmettelevät tulevat historian tutkijat eduskuntaa, joka sääti uuden kieltolain." - Kansanedustaja Juha Vikatmaa vuonna 1971
- Pellon Pekko
- 3 tähteä

Re: Ikuinen säätö by Jussi Perälä
Minä olen myös kyseisen teoksen omistaja. Hyvin mielenkiintoinen kirja, suositella voi.
Se siinä jäi kummastuttamaan, että missä olivat ne kaikki julmuudet ja väkivaltaisuudet, joita yleensä kuvaillaan huumekauppiaiden maailmassa olevan? Ainakin minulla on se käsitys että sellainen maailma on julma ja riskialtis ja pahoinpitelyt ja tapot ovat yleisiä. Sain kirjasta sen kuvan, että meno Helsingin huumemarkkinoilla ja huumekauppiaiden piireissä on yllättävänkin leppoista, jos nyt tällaista sanontaa suvaitsette mun käyttää.
Onkohan Perälä jättänyt kokonaan kyseisen näkökulman käsittelemättä, vai eikö meno olekaan muka Suomessa sellaista kuin mitä ulkomailla on tai mitä noissa entisten huumeidenkäyttäjien elämänkerroissa ym. jutuissa on aina meille kerrottu?
Se siinä jäi kummastuttamaan, että missä olivat ne kaikki julmuudet ja väkivaltaisuudet, joita yleensä kuvaillaan huumekauppiaiden maailmassa olevan? Ainakin minulla on se käsitys että sellainen maailma on julma ja riskialtis ja pahoinpitelyt ja tapot ovat yleisiä. Sain kirjasta sen kuvan, että meno Helsingin huumemarkkinoilla ja huumekauppiaiden piireissä on yllättävänkin leppoista, jos nyt tällaista sanontaa suvaitsette mun käyttää.
Onkohan Perälä jättänyt kokonaan kyseisen näkökulman käsittelemättä, vai eikö meno olekaan muka Suomessa sellaista kuin mitä ulkomailla on tai mitä noissa entisten huumeidenkäyttäjien elämänkerroissa ym. jutuissa on aina meille kerrottu?
- vihreä_valo
- 2 tähteä

Mulla myös ko kirja ja sitä edeltänyt tutkimus "miksi lehmät pitää tappaa". Eikös Perälä kirjoita väkivallasta että kuvioon kuuluu väkivallalla uhkaaminen ja valmius väkivaltaan paljon enemmän kuin sen toteuttaminen. Kun markkinalla ei ole lainsuojaa niin se paikataan voimalla mutta pyritään silti siihen että kaikki sujuisi ok. Säätäminen vaan on arvaamatonta. Lättyynsä saa vasta sitten jos kavaltaa tai jää velkaa eikä maksuja kuulu.
Väkivallan käyttö lisää paljastumisen riskiä. Rusikoitu asiakas tai kumppani kääntyy väkivallan pelossa helpommin poliisin puoleen ja poliisi tutkii viran puolesta vakavat pahoinpitelytapaukset.
Keinonen kirjoitti:Väkivallan käyttö lisää paljastumisen riskiä. Rusikoitu asiakas tai kumppani kääntyy väkivallan pelossa helpommin poliisin puoleen ja poliisi tutkii viran puolesta vakavat pahoinpitelytapaukset.
Tämä on lievästi offtopic mutta liittyy kuitenkin oleellisesti laittoman huumekaupan lieveilmiöihin.
https://news.vice.com/article/silk-road ... uying-that
Lyhyesti tiivistettynä näiden tutkijoiden viesti on että anonyymi Tor-verkossa tapahtuva huumekauppa on ostajalle turvallisempaa kuin perinteinen "katutason" huumekauppa. Silkkitien palautejärjestelmä (vastaava kuin Amazonissa, eBayssa ja Huuto.netissä) pitää huolen siitä että parhaiten menestyvät ne kauppiaat joilla on myynnissä aitoa ja puhdasta tavaraa, joilla kuljetukset toimivat asiallisesti ja jotka eivät muutenkaan vedätä asiakkaita. Kusettajat seuloutuvat joukosta välittömästi. Myyjän ei tarvitse huolehtia saatavien valvonnasta eikä pitää yllä väkivallan pelkoa saadakseen rahansa, sillä maksu tapahtuu ennen tavaran toimitusta.
"If you look at the drug war from a purely economic point of view, the role of the government is to protect the drug cartel."
- Milton Friedman
- Milton Friedman
-
nietcrimineel
Turvallisempaa siltä kannalta että posti kulkee ja harvemmin sattuu susitilanteita, sittenkin pääsee sanktioitta kun vetää en-kommentoi-linjaa. Näin siis jos Britannia on nykyään jo sen verran oikeusvaltio että kotietsintään tarvitaan hyvä syy ja jotain näyttöä. Suomessahan ne tulee aina kun huvittaa ja aina löytyy joku bongi tai jointin tumppi jos kunnon hiisaajia ollaan.
Mitä itse topicin aiheeseen tulee; erittäin kiinnostava teos ja luin yhdeltä istumalta.
Mitä itse topicin aiheeseen tulee; erittäin kiinnostava teos ja luin yhdeltä istumalta.
Siellä se kasvoi pellon laidassa ja siitä tuli aina niin hyvälle tuulelle.
Palaa sivulle “Politiikka ja media”